تیلر بنزینی یا دیزلی؛ کدامیک برای کشاورزی و باغداری بهتر است؟

تیلر نوعی تراکتور چندکاره است که کاربرد بسیاری در صنعت کشاورزی و باغداری دارد. کشاورزان و باغداران از تیلر برای کارهایی مانند شخم‌زدن، سم‌پاشی و جابه‌جاکردن محصولات باغ یا زمین کشاورزی استفاده می‌کنند. تیلر به دلیل استفاده آسان و کاربردی‌بودن، یک دستگاه پرطرف‌دار در میان باغداران و کشاورزان به شمار می‌رود. باید بدانید که تیلر معمولاً با دو نوع بنز‌ینی و دیز‌لی در بازار پیدا می‌شود. اما بسیاری از باغداران و کشاورزان نمی‌دانند بین تیلر بنزینی یا دیزلی کدامیک را انتخاب کنند. با ما همراه باشید تا به بررسی تفاوت‌های این دو نوع تیلر بپردازیم.

تیلر بنز‌ینی چگونه دستگاهی است؟

قبل از بررسی تفاوت‌ها و انتخاب بین تیلر بنزینی یا دیزلی، بهتر است با هر یک از آن‌ها آشنا شویم. تیلر بنزینی همان‌طور که از نام آن مشخص است، با بنزین کار می‌کند. باید بدانید که تیلر بنزینی مصرف سوخت پایینی دارد و درعین‌حال قدرت و توان آن بسیار بالا است. همچنین این نوع از تیلر با تیغه‌های فولادی خود می‌تواند تا عمق 35 سانتی‌متر زمین را شخم بزند. معمولاً این نوع تیلرها به‌صورت هندلی یا با استفاده از سوئیچ روشن می‌شوند.

تیلر بنزینی از بخش‌های مختلف تشکیل شده که از جمله آن‌ها می‌توان به کلاچ، موتور، گلگیر، دسته، چرخ، تیغه تیلر و دسته گاز اشاره کرد. این نوع تیلرها دو دنده سبک‌وسنگین دارند و دارای دو کلاچ اصلی و فرعی هستند. کلاچ اصلی برای انتقال نیرو به چرخ‌ها و عوض‌کردن دنده‌ها استفاده می‌شود و کلاچ فرعی در کنترل چرخ‌ها کاربرد دارد. باید اشاره کرد که تیلرهای بنزینی دارای قدرت هفت اسب بخار هستند.

تیلر دیز‌لی؛ نوعی تراکتور کوچک با سوخت گازوئیلی

برای انتخاب بین تیلر بنزینی یا دیزلی لازم است که با هر دو نوع دستگاه آشنایی داشته باشید. تیلر دیز‌لی با سوخت گازوئیلی کار می‌کند؛ از همین رو قدرت بسیار بالایی دارد. همچنین میزان مصرف سوخت آن پایین بوده و هزینه زیادی ندارد. باید اشاره کرد که نگهداری و تعمیر این نوع از تیلرها بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

استفاده از تیلر دیزلی سخت نیست و از آن می‌توان در هر عملیات کشاورزی استفاده کرد. در واقع تیلرهای دیزلی در تمام عملیاتی که با تراکتور انجام می‌شوند، قابل‌استفاده هستند. باید بدانید که تیلر دیزلی به دو صورت راه‌اندازی می‌شود که عبارت‌اند از:

  • سوئیچ استارت: تیلرهای دارای استارت به کم باتری و نیروی الکتریکی روشن می‌شوند
  • هندل: آن دسته از تیلرها که دارای هندل هستند، با استفاده از طناب هندل و نیروی مکانیکی راه‌اندازی می‌شوند

تیلر بنز‌ینی و دیز‌لی چه تفاوت‌هایی دارند؟

اکنون که با تیلر بنزینی و دیزلی آشنا شدیم، لازم است که به بررسی تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم. با بررسی تفاوت‌های این دو نوع تیلر می‌توان هنگام انتخاب تیلر بنز‌ینی یا دیز‌لی تصمیم درستی گرفت. ابتدا باید بدانید تیلر دیزلی قدرت بسیار بیشتری نسبت به تیلر بنزینی دارد. قدرت تیلر دیزلی از پنج اسب بخار تا نه اسب بخار است. همچنین میزان مصرف سوخت تیلر دیزلی نسبت به تیلر بنزینی بسیار پایین‌تر است. باید بدانید که سوخت دیزلی هزینه کمتری نسبت به سوخت بنزینی دارد.

یک تفاوت دیگر تیلر بنزینی و دیزلی که آن‌چنان مشهود نیست، عمق شخم‌زدن آن‌ها است. تیلر بنزینی تا عمق 35 سانتی‌متر زمین را شخم می‌زند؛ اما عمق شخم‌زنی تیلر دیز‌لی به 30 سانتی‌متر می‌رسد. باید اشاره کرد که هر دو نوع تیلر روش نگه‌داری و تعمیر آسان و کم‌هزینه‌ای دارند. همچنین هر دو نوع تیلر به‌راحتی قابل‌حمل هستند.

از تیلر دیزلی در باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی بسیار بزرگ نیز استفاده می‌شود؛ اما تیلر بنزینی بیشتر در باغ‌ها و کندن علف‌های هرز کاربرد دارد. به‌طورکلی، تیلر بنزینی در باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی کوچک‌تر و تیلر دیزلی در باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی بزرگ‌تر استفاده می‌شود. دلیل استفاده از تیلر دیزلی در زمین‌های بزرگ‌تر قدرت بیشتر این دستگاه نسبت به تیلر بنزینی است.

یکی از تفاوت‌های مهم تیلرهای بنزینی و دیزلی در میزان صدایی است که این دو دستگاه تولید می‌کنند. باید بدانید که تیلر بنزینی سروصدای بسیار زیاد دارد؛ در مقایسه با تیلر بنزینی، تیلرهای دیز‌لی سروصدای کمتری تولید خواهند کرد؛ بنابراین می‌توان گفت که به‌طورکلی تیلر دیز‌لی نسبت به تیلر بنز‌ینی، دستگاه مناسب‌تری برای استفاده در باغ و زمین کشاورزی است. شاید جالب باشد بدانید که تیلر دیز‌لی در میان باغداران و کشاورزان طرف‌دار بیشتری نسبت به تیلر بنزینی دارند.

نکات مهم در هنگام خرید تیلر بنز‌ینی و دیز‌لی

یکی از مهم‌ترین نکات هنگام خرید تیلر بنزینی یا دیزلی، قیمت این دو نوع تیلر است. قیمت تیلرها بر اساس قدرت، مصرف سوخت و نوع سوخت آن تعیین می‌شود. در هنگام خرید تیلر باید بنزینی یا دیزلی باید به میزان مصرف سوخت آن توجه داشته باشید تا بتوانید هزینه‌های استفاده از آن را مدیریت کنید. قبل از خرید تیلر باید در نظر بگیرید که هدف شما از خرید این دستگاه چیست. به عبارتی دیگر باید حجم باغ یا زمین کشاورزی خود را بررسی کرده و باتوجه‌به این مقیاس تیلر بنزینی یا دیزلی خریداری کنید.

اگر زمین یا باغ شما بزرگ نیست، تیلر بنزینی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اما درصورتی‌که زمین یا باغ شما وسعت زیادی دارد بهتر است که از تیلر دیزلی استفاده کنید. یک نکته بسیار مهم در هنگام خرید تیلر بنزینی یا دیزلی چگونگی شعله‌ورشدن سوخت دستگاه است. باید بدانید تیلرها از هیچ‌گونه مکانیزم شعله‌ور کننده برای سوخت خود ندارند. در واقع این دستگاه برای شعله‌ور کردن سوخت خود از حرارت بالای هوای متراکم شده استفاده می‌کنند.

تیلر بنزینی یا دیزلی؛ کدامیک را در پارس آرای کوهستان انتخاب می‌کنید

بسیاری از باغداران و کشاورزان اطلاعات ناقصی در مورد تفاوت تیلرهای دیزلی و بنزینی دارند؛ از همین رو در خرید آن‌ها دچار تردید می‌شوند. برای حل این مشکل بهتر است که ابتدا با تفاوت‌های این دو نوع دستگاه آشنا شوید سپس یکی از این دو نوع تیلر را انتخاب کنید. فروشگاه کوهستان مرجعی برجسته در زمینه عرضه بهترین ماشین‌آلات باغداری و کشاورزی است. شما می‌توانید از فروشگاه ما بهترین تیلرها و تراکتورها را برای عملیات کشاورزی و باغداری خود تهیه کنید.