تسهیل فرایندهای کشاورزی با لوازم شخم‌زنی تراکتور

شخم زدن را می‌توان یکی از مهم‌ترین مراحل در کشاورزی دانست. زمانی که شخم زدن به‌درستی انجام نشود، فرایندهای کشاورزی بی‌نتیجه می‌مانند و حتی امکان آسیب‌دیدن به محصولات نیز وجود دارد. به همین خاطر، این مرحله از کشاورزی همواره دارای اهمیت بالایی است. امروزه شخم‌زنی به دو روش دستی و تراکتوری انجام می‌شود که در روش تراکتوری چند ابزار برای انجام این کار وجود دارد. از جمله این ابزارها می‌توان به گاوآهن بشقابی، قلمی و بر برگردان‌دار اشاره کرد. همچنین از تیلر دوار نیز می‌توان برای شخم‌زدن زمین استفاده کرد. در این مطلب از مجموعه پارس آرای کوهستان با انواع لوازم شخم‌زنی تراکتور کشاورزی آشنا می‌شویم.

چرا باید در کشاورزی زمین را شخم زد؟

شاید از خود این سؤال را بپرسید که شخم زدن زمین چه مزایایی برای خاک دارد و آیا حتماً در هر دوره از کاشت باید این کار را انجام داد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که شخم‌زنی به فرایند زیرورو کردن خاک گفته می‌شود. در گذر زمان، عوامل مختلفی مانند آبیاری و عبور ماشین‌های سنگین باعث سخت‌شدن بافت خاک می‌شوند. به همین خاطر، باید این کلوخه‌ها و سنگ‌های ایجاد شده از بین بروند تا ریشه گیاه بعدی بتواند به‌راحتی در خاک نفوذ کرده و سپس رشد کند. در واقع، این کار مهم‌ترین مزیت شخم‌زنی زمین کشاورزی است؛ اما انجام این کار مزیت‌های دیگری نیز دارد.

یکی از دیگر مزایای شخم زدن زمین، افزایش میزان نفوذپذیری بستر کشور است. افزایش این میزان باعث می‌شود تا آب‌وهوای بیشتر به ریشه گیاه برسد. در نتیجه، با جذب این دو ماده حیاتی، گیاه می‌تواند رشد بهتری داشته باشد.

همان‌طور که این موضوع را می‌دانید، ریشه در داخل خاک پخش می‌شود. در نتیجه، باید با شخم زدن و نرم‌تر کردن زمین، میزان خلل‌وفرج خاک را بیشتر کنید. انجام این کار باعث می‌شود که ریشه بتواند سطح بیشتری از خاک را پوشش دهد.

یکی از مهم‌ترین دلایل برای شخم‌زنی زمین‌های کشاورزی، مدیریت منابع آبی است. به این معنی که وقتی خاک سفت می‌شود، منافذ آن برای ورود آب بسته می‌شود. در نتیجه، برای اینکه آب مناسب را به گیاه برسانید، مجبور هستید که با فشار و حجم بیشتری زمین را آبیاری کنید.

شخم‌زنی به دو روش انجام می‌شود

شخم‌زنی را می‌توان به دو روش کلی دستی و مکانیکی انجام داد. روش دستی که ساده‌ترین روش برای انجام این کار است، امروزه با کمک لوازم جدیدی مانند تیلر بسیار آسان شده است و می‌توانید برای زمین‌های کشاورزی کوچک به سراغ این روش بروید.

برای زمین‌های کشاورزی متوسط و بزرگ، دیگر شخم‌زنی به روش دستی جوابگو نیست. به همین خاطر، باید با کمک تراکتور و ابزار و لوازمی که به آن متصل می‌شوند، کار شخم‌زنی را انجام دهید. توجه داشته باشید که شخم‌زنی با تراکتور با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود و می‌توانید با کمک ابزار مناسب، زمین‌های بسیار بزرگ را ظرف چند روی شخم بزنید.

چرا باید انواع لوازم شخم‌زنی تراکتور را بشناسید؟

برای شخم‌زنی با تراکتور می‌توان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد. شاید درگذشته چندان مهم نبود که چگونه زمین شخم زده شود. اما امروزه این موضوع به اثبات رسیده است که برای کاشت هر نوع بذر خاصی، باید زمین را به‌صورت مخصوصی شخم بزنید. به همین خاطر، ابزارهای مختلفی ایجاد شده‌اند که به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید با کمک آن‌ها به‌راحتی زمین کشاورزی را مطابق با نیاز خود شخم بزنید.

اگر زمین را به‌صورت نامناسب شخم بزنید، بعداً متوجه خواهید شد که زمین شما به آن میزان که تصور می‌کرده‌اید، بار نداشته است. در نتیجه، دچار ضرر مالی می‌شوید. همچنین عدم شخم‌زنی با ابزار مناسب باعث کاهش کیفیت محصولات نیز می‌شود. به همین خاطر، اگر با لوازم شخم‌زنی تراکتور آشنایی نداشته باشید و ندانید که برای هر نوع کاشت باید از کدام‌یک از آن‌ها استفاده کنید، دچار ضرر زیادی خواهید شد.

انواع لوازم شخم‌زنی تراکتور

لوازم شخم‌زنی تراکتور را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد که اگر درباره آن‌ها اطلاع نداشته باشید، به‌راحتی نمی‌توانید تفاوت میان این گاو‌آهن‌ها را تشخیص دهید. از جمله این گاو‌آهن‌های مناسب برای شخم‌زنی تراکتور می‌توان به گاوآهن قلمی یا چیزل، گاوآهن برگردان‌دار و گاوآهن بشقابی اشاره کرد. در ادامه با این لوازم آشنا می‌شویم.

گاوآهن قلمی؛ مناسب برای شخم‌ زدن زمین‌های کشاورزی

از جمله انواع گاوآهن‌های رایج و مناسب برای شخم‌زنی تراکتور می‌توان به گاوآهن قلمی اشاره کرد که می‌تواند به‌خوبی خاک را زیرورو کند. این گاوآهن شیارهایی را در خاک ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که رطوبت خاک در لایه‌های مختلف آن حفظ شود. این گاوآهن‌ها معمولاً 2 لی 3 ردیف دارند و شاخه‌ها به‌صورت زیگزاگی به شاسی متصل شده‌اند. به‌طورکلی، در حدفاصل هر 30 سانتی‌متر، یک شاخه وجود دارد.

گاوآهن‌های برگردان‌دار

رایج‌ترین نوع گاوآهن مناسب برای شخم‌زنی تراکتور را می‌توان گاوآهن برگردان‌دار معرفی کرد. این گاوآهن را می‌توان در دو حالت یک‌طرفه و دوطرفه استفاده کرد. به لطف مهندسی خاصی که این گاوآهن دارد، می‌تواند بعد از کندن خاک، آن را برگرداند تا خاک یکدست باشد. این گاوآهن‌ها معمولاً بی 90 تا 95 درصد بقایای گیاهان باقی‌مانده روی خاک را دفن می‌کنند.

گاوآهن بشقابی؛ از جمله لوازم شخم‌زنی تراکتور

یکی دیگر از لوازم مورداستفاده در شخم‌زنی با تراکتور، گاوآهن بشقابی است. از نظر مکانیزم و ظاهر، این گاوآهن شباهت زیادی به نوع برگردان‌دار دارد. اما تیغه‌هایی که در آن وجود دارند، از نوع مقعر هستند و می‌توانند در حین حرکت، خاک را به‌راحتی برش دهند و به‌صورت یکدست زمین را شخم بزنند. توجه داشته باشید که این گاوآهن سرعت کار چندان بالایی ندارد و اگر عجله ندارید، می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

بهترین لوازم شخم‌زنی تراکتور را از کوهستان بخواهید

لوازم شخم‌زنی تراکتور را می‌توان به سه دسته گاوآهن‌های قلمی، برگردان‌دار و بشقابی تقسیم کرد که انواع برگردان‌دار و بشقابی بیشترین میزان خاک را زیرورو می‌کنند. شما می‌توانید این گاوآهن‌ها و انواع دیگر لوازم شخم‌زنی تراکتور را از مجموعه کوهستان با قیمتی مناسب خریداری کنید. برای این منظور، تنها کافی است که به بخش محصولات مجموعه ما مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید.