تراکتور کشاورزی قطعات مختلفی دارد

تراکتور یکی از محبوب‌ترین ماشین‌آلات در صنعت کشاورزی است، این ماشین وسیله‌ای مناسب برای هر کسی می‌باشد که به‌دنبال کشیدن تجهیزات، جابه‌جایی، حمل، شخم زدن خاک و…. بر روی زمین کشاورزی است. تراکتورها دارای موتور قدرتمندی می‌باشند و چرخ‌های بزرگ‌تر آن‌ها در عقب قرار می‌گیرد. این طراحی برای کمک به دستیابی به حداکثر قدرت گشتاور در حرکت آهسته تراکتور انجام شده است. این ماشین‌آلات همچنین برای تامین نیروی لازم، قطعات مختلفی دارند. در این مطلب به معرفی قطعات تراکتور کشاورزی و نحوه عملکرد هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

قطعات تراکتور کشاورزی نیروی لازم برای عملکرد ماشین را تأمین می‌کنند

تراکتورها منابع انرژی پیشرو در عملیات کشاورزی هستند و قطعات بسیار متنوعی دارند. آیا از قطعات کلیدی تراکتور اطلاع دارید؟ وظایف اصلی این قطعات تراکتور شامل چه مواردی می‌شوند؟ این ماشین‌های چهارچرخ در کشاورزی مدرن از اهمیت بالایی برخوردار هستند و درک عملکرد قطعات آن‌ها بسیار مهم می‌باشد زیرا با شناخت عملکرد این قطعات می‌توانیم در تعمیر و نگهداری نیز موفق عمل کنیم. در ادامه به معرفی قطعات تراکتور کشاورزی می‌پردازیم.

موتور قلب تراکتور است

موتور وظیفه تأمین نیروی تراکتور را بر عهده دارد. این بخش از تراکتور، سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند که برای حرکت‌دادن تراکتور و اجزای متحرک آن استفاده می‌شود. موتور در بخش جلوی تراکتور و زیرپوششی قرار گرفته است که برای محافظت از آن در برابر کثیفی و سایر موارد آسیب‌زا استفاده می‌شود.

موتور تراکتور دارای قطعات زیادی در داخل خود از جمله پیستون، میل بادامک، میل لنگ و سوپاپ‌ها است که این قطعات با همکار می‌کنند تا نیروی مناسب را برای وسیله نقلیه ایجاد کنند و کشاورزان بتوانند از آن برای کار در مزرعه بهره ببرند. این نیرو به کمک احتراق در داخل سیلندرهای موتور باعث انتقال نیرو به چرخ‌های این ماشین می‌شود.

کلاچ؛ پدالی برای پیشبرد تراکتور

کلاچ یکی از مهم‌ترین قطعات تراکتور است؛ زیرا برای تعویض دنده از آن استفاده می‌شود. این قطعه به درگیرشدن و جداکردن نیرو از موتور تراکتور و انتقال آن به چرخ‌ها کمک می‌کند. کلاچ قدرت را از طریق اصطکاک بین اعضای ثابت و اعضای محرک انتقال می‌دهد. یک کلاچ ایده‌آل موتور را از جعبه‌دنده جدا می‌کند تا میل لنگ به طور مناسبی وظیفه خود را انجام دهد.

از مزایای این قطعه مهم در تراکتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال حداکثر قدرت بدون لغزش
  • مقاومت بالا در برابر اثر حرارت شدید
  • کمک به حمل بار بیشتر

گیربکس؛ قطعه تغییر سرعت دلخواه رانندگان

گیربکس یکی از قطعات تراکتور است که به تغییر سرعت ورودی به‌سرعت خروجی بیشتر یا کم‌تر کمک می‌کند. کشاورزان می‌توانند مجموعه‌ای از دندانه‌های چرخ‌دنده را با تعداد متفاوت انتخاب کنند تا دنده مناسب و موردنظر اعمال و درگیر شود. شتاب و کاهش سرعت خودرو از طریق گیربکس امکان‌پذیر است. یک تراکتور برای حرکت از وضعیت ثابت به گشتاور بالایی نیاز دارد. ازآنجایی‌که گشتاور سنگین به طور مداوم منتقل می‌شود، کشاورزان از روان‌کننده‌های باکیفیت بالا در گیربکس استفاده می‌کنند.

دیفرانسیل تراکتور

دیفرانسیل یکی دیگر از مهم‌ترین قطعات تراکتور کشاورزی است که به تراکتور اجازه می‌دهد با سرعت ثابت حرکت کند. وقتی تراکتور در حال حرکت می‌باشد، چرخ داخلی آن کمتر از چرخ بیرونی‌اش حرکت می‌کند. این فرآیند، به این معنی است که چرخ داخلی در مقایسه با چرخ بیرونی به نیروی کمتری نیاز دارد. با استفاده از دیفرانسیل، چرخ عقب می‌تواند سریع‌تر یا کندتر از دیگری بچرخد.

سیستم هیدرولیک در تراکتور کشاورزی

سیستم هیدرولیک تراکتور نیروی لازم را برای بسیاری دیگر از قطعات از جمله فرمان و ترمز فراهم می‌کند. این سیستم از یک سیال تحت‌فشار برای انتقال انرژی از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر بهره می‌گیرد. سیال نیز از شیلنگ‌ها و لوله‌های متصل به قسمت‌های مختلف تراکتور و شاسی عبور می‌کند.

قطعات سیستم هیدرولیک تراکتور عبارت‌اند از:

  • بالابر بازوها
  • لوله و اتصالات شیلنگ
  • دریچه اطمینان
  • شیر کنترل
  • مخزن هیدرولیک
  • سیلندر و پیستون هیدرولیک
  • پمپ هیدرولیک

سایر قطعات تراکتور کشاورزی

تراکتور کشاورزی یک ماشین عظیم است که هریک از قطعات آن به دیگری مربوط است؛ درست مانند یک ساعت بزرگ! برای نگهداری و تعمیر درست این قطعات باید همگی آن‌ها را بشناسیم. دیگر قطعات تراکتور کشاورزی شامل موارد زیر می‌باشند:

  • محورها
  • ترمزها
  • پاور تیک‌آف
  • تایرهای تراکتور
  • کابین راننده

نحوه نگهداری قطعات تراکتور کشاورزی

تراکتورهای کشاورزی در معرض استفاده طولانی هستند. در نتیجه ممکن است قطعات آن‌ها هرازگاهی نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشند. این قطعات، عملکرد کارآمد ماشین را تضمین می‌کنند. پرکاربردترین قطعات تراکتور مربوط به موتور، گیربکس، سیستم فرمان، سیستم هیدرولیک، سیستم ترمز و سیستم الکتریکی هستند. تعمیر و نگهداری منظم و تعویض به‌موقع قطعات تراکتور به عملکرد ایمن و مؤثر تراکتور کمک می‌کند. برای مثال در هر بار استفاده از تراکتور سطح روغن‌موتور را بررسی کنید. همچنین بررسی سطح روغن سیستم هیدرولیک نیز باید انجام شود.

برخی از نکات مهم دیگر در این زمینه عبارت‌اند از:

  • لاستیک‌ها بیشتر از سایر قطعات در معرض آسیب یا سایش قرار دارند و باید به‌صورت مداوم بررسی شوند
  • از روان‌کاری منظم تراکتور غافل نشوید. روغن‌کاری تراکتور تضمین می‌کند که این ماشین دوامی طولانی داشته باشد و اوج عملکرد خود را ارائه دهد
  • سطح روغن را به‌طور منظم بررسی کنید و همیشه از روان‌کننده‌های قوی استفاده‌کنید. قسمت‌های متحرک تراکتور مانند فرمان، دریچه گاز، ترمزها، کلاچ را خوب تمیز و روغن‌کاری کنید
  • در صورت لزوم فیلتر هوا را تعویض کنید. بسته به محیطی که از تراکتور در آن استفاده می‌کنید ممکن است نیاز به تعویض فیلتر هوا به طور منظم وجود داشته‌باشد
  • درست مانند یک ماشین معمولی، موتور تراکتور به تعدادی شیلنگ لاستیکی و معمولاً حداقل یک تسمه متکی است
  • تمام اجزای لاستیکی شیلنگ‌ها را برای علائم سایش یا آسیب بررسی کنید. اجزای لاستیکی بیش از حد فرسوده همگی باید تعویض شوند

کوهستان؛ عرضه‌کننده تراکتورهای باکیفیت

در این مطلب با انواع قطعات تراکتور کشاورزی و نحوه عملکرد آن‌ها آشنا شدیم. برای داشتن یک تراکتور خوب باید از قطعات آن نیز به‌خوبی نگهداری کنید؛ البته پیش از هر چیز شما باید تراکتوری را در اختیار داشته ‌باشید که از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

مجموعه کوهستان عرضه‌کننده باکیفیت‌ترین انواع تراکتور در سراسر ایران می‌باشد. ما در این مجموعه با شناسایی نیاز مشتریان خود تراکتورهایی با کارایی و نیروی بالا را در اختیار شما قرار می‌دهیم. برای دریافت مشاوره خرید می‌توانید با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

آیا نگهداری لاستیک‌های تراکتور باعث می‌شود که کارایی آن افزایش یابد؟

بله، لاستیک‌های تراکتور بیشتر از سایر قطعات آن در معرض آسیب هستند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که حداکثر نگهداری را از لاستیک‌ها انجام دهید؛ زیرا باعث افزایش قدرت تراکتور خواهد شد.

غیر از استفاده از روان‌کننده برای سیستم هیدرولیک و موتور چه‌کار دیگری باید انجام دهیم؟

باید سطح روغن سیستم خنک‌کننده را نیز بررسی کنیم زیرا در صورت مشکل در این سیستم ممکن است تمامی اتصلات برق موتور آسیب جدی ببیند.