نکات تعمیر قطعات تراکتور؛ ضرورت رعایت اصول تعمیر این ماشین کشاورزی

تراکتور یکی از اصلی‎ترین تجهیزات و ماشین‏آلات کشاورزی به شمار می‎آید و نقش بسیار مفیدی را در فرآیند تولید محصولات کشاورزی ایفا می‎کند. با استفاده از تراکتور مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی به شکل مکانیزه انجام می‎شوند. در واقع به‎کارگیری تراکتور در صنعت کشاورزی، موجب باکیفیت‎تر شدن و افزایش محصولات نیز خواهد شد. اما نکته‏ای در این بین وجود دارد، سلامت این ماشین‎آلات سنگین است. در واقع کسب اطلاعات در خصوص نکات تعمیر قطعات تراکتور بسیار حائزاهمیت بوده و دانستن این نکات باعث می‎شود که بسیاری از هزینه‏های تعمیر تراکتور شما کاهش پیدا کند. در این مطلب قصد داریم برخی از نکات تعمیر قطعات تراکتور کشاورزی را بررسی کنیم.

چرا تعمیر اصولی تراکتور اهمیت بالایی دارد؟

پیش از اینکه نکات تعمیر قطعات تراکتور را بررسی کنیم، بهتر است کمی در خصوص اهمیت بالای تعمیرات اصولی این ماشین بدانیم. همان‌طور که می‎دانید تراکتور یکی از پرکاربردترین ماشین‏آلات کشاورزی بوده و می‎توان از آن به‌عنوان بهترین ماشین‏آلات کشاورزی در این صنعت نام برد. ازاین‌رو تراکتور در فرآیندهای مختلف کشاورزی به‌صورت مداوم مورداستفاده قرار می‎گیرد؛ بنابراین اگر تراکتور با مشکل مواجه شود، ضرر سنگینی به شمار وارد شده و امور کاری شما نیز به‌شدت مختل خواهند شد.

اما اگر تعمیرات تراکتور به‌صورت اصولی صورت بگیرند، شما با بسیاری از مشکلات مواجه نخواهید شد. همان‌طور که مطلع هستید، این روزها هزینه خریداری یک تراکتور جدید سر به فلک می‎کشد. یکی از اصلی‎ترین دلایلی که نکات تعمیر قطعات تراکتور باید به‌صورت اصولی انجام شوند، همین موضوع است. چنانچه تراکتور شما باتوجه به تعمیرات غیرتخصصی با مشکل بزرگی روبه‎رو شود، شما به‌اجبار باید هزینه بالایی را برای تهیه یک تراکتور متحمل شوید. اما تعمیر تخصصی و اصولی تراکتور، شما را با چنین مشکلاتی مواجه نمی‎کند. دلایل رعایت نکات تعمیر اصولی تراکتور تنها به این مورد ختم نمی‎شود و موارد دیگری هم قابل‌ذکر هستند.

این موارد عبارت‌اند از:

  • با تعمیر اصولی تراکتور، وضعیت فنی تراکتور شما بهبود پیدا می‌کند
  • میزان بهره‎وری محصولات برای شما بیشتر خواهد بود
  • کیفیت محصولات بهتر می‎شود
  • استرس شما از بابت خرابی ماشین از بین می‎رود و با خیال راحت کار می‎کنید

کلیدی‎ترین نکات تعمیر قطعات تراکتور

همان‌طور که گفته شد تراکتور را می‌‎توان پرکاربردترین ماشین‎آلات سنگین کشاورزی معرفی کرد که تعمیر قطعات آن باید به شکل تخصصی انجام شود. باتوجه‌به دشواری صنعت کشاورزی ممکن است قطعات تراکتور مانند سیلندر، ترمز، ترمزدستی، اگزوز، دیسک و صفحه کلاچ و… با مشکل روبه‎رو شوند. در ادامه تصمیم داریم تعمیر برخی از این قطعات را مورد بررسی قرار دهیم.

تعمیر ترمز تراکتور

یکی از مهم‎ترین بخش‎های تراکتور که خراب بودن آن ممکن است مشکلات زیادی را به وجود بیاورد، ترمز است. اگر معتقد هستید که ترمز تراکتور شما ضعیف شده یا کند عمل می‏‎کند، بدانید که سیال ترمز خودروی شما باید تعمیر یا تعویض شود. اگر نیاز به تعویض سیال ترمز تراکتور دارید، باید با به‏کارگیری یک فنر، سر قطعه را به پایین فشار داده و سیال ترمز را خارج کنید.

 در قدم بعدی باید به کمک یک کلید سوکت، پیچ محفظه سیال را جدا کرده و سیال ترمز قبلی را تخلیه کنید. بعد از اینکه سیال ترمز تعویض شد، به کمک یک پمپ هوای ترمز، کلیه هوایی که در سیستم ترمز وجود دارد را خالی نمایید. سپس باید بازوی زاویه‎دار را جهت جمع‏کردن پیچ‎های ذکرشده مورداستفاده قرار دهید و در آخر سیال ترمز تازه تهیه شده را به محفظه وصل کنید.

تعمیر سیستم الکتریکی تراکتور

یکی دیگر از اصلی‎ترین نکات تعمیر قطعات تراکتور، به تعمیرات سیستم الکتریکی این ماشین مربوط می‎شود. اگر تراکتور شما با مشکلاتی در این زمینه مواجه شده، در قدم اول باید در خصوص کارکرد صحیح باتری تراکتور اطلاعات کسب کنید.

اگر باتری تراکتور به‌درستی کار نمی‎کند، باید آن را تعویض کنید. اما اگر با تعویض باتری باز هم مشکلات الکتریکی ماشین شما ادامه داشت، باید دستگاه دیاگنوزیس را به‌منظور تعیین مشکلات الکتریکی خودروی خود مورداستفاده قرار دهید.

تعمیر سیلندر تراکتور

از سایر نکات تعمیر قطعات تراکتور می‎توان به مشکلات تعمیر سیلندر این ماشین‏آلات کشاورزی اشاره کرد. روش‎های مختلفی برای تعمیر سیلندر وجود دارد که شاید پرکاربردترین آن‎ها، استفاده از اسپری متال باشد. استفاده از این اسپری هیچ صدمه‌ای به تراکتور شما وارد نکرده و حتی کارکرد قطعات خودروی شما را هم استانداردتر از گذشته می‎کند. اسپری متال سیلندر تست‎های موردنیاز را از نظر چسبندگی و کارایی پشت سر گذاشته و بهترین عملکرد را از خود نشان داده است.

 یکی از مثبت‎ترین نکات تعمیر قطعات تراکتور مثل سیلندر با اسپری متال، هزینه مناسب آن است. در واقع هزینه تعمیر سیلندرهای خراب با این اسپری‏ها در مقایسه با روش‎هایی مانند جوش، دوخت و… بسیار مقرون‎به‎صرفه می‎باشد. علاوه بر این اکثر روش‎های تعمیر سیلندر تنها یک‌بار قابلیت استفاده دارند، اما اسپری متال را چندین بار می‎توان جهت تعمیر سیلندر استفاده کرد.

تعمیر دیسک و صفحه تراکتور

رعایت نکات تعمیر قطعات تراکتور مانند دیسک و صفحه از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است. تعمیر این قسمت از تراکتور به انجام چند مرحله بستگی دارد. در مرحله نخست باید سیستم کلاچ را به طور کامل از محور موتور جداسازی کنید. این مورد از جداکردن دیسک کلاچ از پلیت فشار و همچنین جداکردن کلاچ از موتور تشکیل شده است. در قدم بعد باید دیسک و صفحه کلاچ را از نظر عدم وجود ساییدگی و سایر صدمات مورد بررسی قرار دهید.

 چنانچه قطعات با صدمه مواجه شده باشند، باید آن‎ها را با قطعات سالم تعویض کنید. تنظیم دوباره سیستم کلاچ آخرین بخش از تعمیر دیسک و صفحه است. در واقع بعد جایگزین‌کردن قطعات جدید، باید سیستم کلاچ را به طور مجدد تنظیم کنید. این مورد نیز شامل تنظیم‌کردن فاصله میان دیسک کلاچ و صفحه کلاچ و همچنین تنظیم‌کردن فشار صفحه کلاچ می‎شود. آخرین نکته از نکات تعمیر قطعات تراکتور این است که در خصوص عدم آشنایی با تعمیرات تراکتور، انجام این مراحل را باید به افراد ماهر در این زمینه بسپارید.

آشنایی با نکات تعمیر قطعات تراکتور فواید بسیار زیادی دارد

در این مطلب قصد داشتیم شما را با برخی از مهم‎ترین نکات تعمیر قطعات تراکتور آشنا کنیم. بسیاری از قطعات تراکتور مانند شمع ماشین، باتری و… را می‎توانید به‌تنهایی تعویض کنید. اما اگر ماشین کشاورزی شما با مشکلات بزرگ‎تری نظیر خرابی گیربکس، سیلندر، محورها، تایرها، دیسک صفحه و… مواجه شد، بهتر است به دنبال یک تعمیرکار حرفه‎ای باشید و تعمیر این قطعات را به او واگذار کنید. در ضمن چنانچه قصد خرید تجهیزات و ماشین‏آلات کشاورزی مانند تراکتور را دارید، می‎توانید با کارشناسان مجموعه کوهستان در ارتباط باشید. ما در این مجموعه خدمات فروش ماشین‏آلات کشاورزی را بهترین قیمت‎ها، خدمات پس از فروش و بالاترین کیفیت ارائه می‎کنیم.

سؤالات متداول

تعویض صفحه کلاچ تراکتور هر چند وقت یک‌بار باید انجام شود؟

اینکه شما هر چند وقت یک‌بار تعویض صفحه کلاچ خودروی خود را انجام دهید، به استفاده شما از تراکتور بستگی دارد. اما یک قانون 4000 الی 8000 ساعت کار برای تعویض صفحه کلاچ وجود دارد که رعایت آن می‌تواند مفید باشد.

وظیفه اصلی کمک دنده در تراکتورها چیست؟

کمک‌دنده یکی از تجهیزات اصلی تراکتور است که وظیفه آن افزایش گشتاور می‎باشد.